Oracle Availability

Oracle 10g  Available

 Grid Computing یکی از معماری‌های جدید Computing  است. این معماری انجام محاسبات و سرویس دهی به جای استفاده از ابر کامپیوترها با فضاهای دیسک بالا و مقادیر زیادی از حافظه که خود مستلزم صرف هزینه های بالا‌ جهت خرید و نگهداری آنها است، می‌توان از کامپیوترهایی با پردازشگرها و هارد دیسک‌های معمولی و با تجهیزات عادی با هزینه‌هایی بسیار ارزان‌تر در تعداد بیشتر استفاده کرد. در نهایت، می توان این دستگاه‌ها را با ساختاری مناسب تبدیل به واحدی برای پردازش اطلاعات کرد. حتی در روشComputing  امکان استفاده از سیستم‌ عامل های متفاوت وجود دارد و مهم تر از همه آنکه انعطاف‌پذیری در تعویض هر کدام از اجزای اینGrid  موجب ایجاد هیچ گونه خللی در سرویس دادن به کاربران نمی‌شود. ORACLE 10gتوسط محیطEnterprise  خود، امکان دادن سرویس‌های گسترده‌ای را روی محیطGrid  فراهم آورده است. این تکنولوژی باعث کاهش هزینه‌های مرتبط در قسمت تکنولوژی فناوری اطلاعات شده است به طوری که با هر هزینه‌ای امکان استفاده از معماریGrid  وجود دارد. یکی از رقابت‌های موجود در بین پیاده‌سازی ساختارهای Grid توسط شرکت ها در فناوری‌اطلاعات، پیش‌بینیDowntime  های پایگاه داده و ارایه راه‌حل‌های متفاوت بسته به —نوع مشکل به وجود آمده —با استفاده از تکنولوژیGrid Computing است.
ORACLE 10g
با توجه به تقسیم‌بندی عواملی که باعث در دسترس نبودن یک پایگاه داده می‌شود راه‌حل‌های متفاوتی را ارایه کرده است.

Unplanned Downtime -1

مواردی که نمی‌توان کنترلی بر رویDown   بودن یک سیستم داشت، به عنوانUnplanned Downtime  شناخته می‌شوند.

1-1- Computer Failures:

از دلایلی که به طور ناخواسته سیستم و یا پایگاه داده را خارج از سرویس دهی می‌کند، مشکلاتی است که برای سخت افزار به وجود می‌آیدORACLE 10g . راه‌حلی را که برای این نوع خطا ارایه می‌دهد استفاده از

Fast Database Recovery وReal Application Cluster  است.

1-1-1- Real Application Cluster

در بحثClustering ، اوراکل قابلیت نصب به روی چند سیستم با معماری‌های متفاوت را دارد، در حالیکه تمام آنها به یکsingle shared database  دسترسی دارند و این مساله از دید کاربران سیستم وApplication  هایی که باDatabase  کار می‌کنند پنهان است و همه آنها چند سیستم را در قالب یکUnified Systemm می‌بینند. حسنClustring  در این است که بسته به بالا رفتنload  سیستم، امکان اضافه کردنnode  جدید بدون نیاز به جایگزین کردن کل پایگاه داده با یک مقیاس بزرگ تر وجود دارد. وجود دیسک‌های آرایه‌ای قدرت بیشتری به ORACLE 10g  جهت پیاده‌سازی Real Application Cluster   بخشیده است. در تکنولوژیApplication Clustering  به وجودآمدن مشکل برای یکی ازnode  های سیستم هیچ مانعی برای ادامه کار سایرnode ها به وجودنخواهد آورد و سایرnode  ها از در دسترس نبودنnode  مشکل دار، به سرعت آگاه خواهند شد و این آگاهی درORACLE 10g  در چند لحظه کوتاه مشخص خواهد شد و دیگر نیازی بهtime ou t  مربوط به پروتکلTCP/IP  نخواهد بود.

2-1-1- Fast Database Recovery :

Fast Database Recovery از امکانات دیگر اوراکل در مورد خطاهای ناشی از سخت افزار مانندcrash  کردن سیستم عامل است. که با بهینه‌سازی که درORACLE 10g  صورت گرفته، پایگاه داده به صورت اتوماتیک تعداد دفعات عملیاتcheck point  را جهتstartup  شدن سیستم بعد از حالتcrash  در دفعه بعد محاسبه خواهد کرد. به طوری که درORACLE 10g  سیستم به جای دقیقه‌ها انتظار برای در دسترس بودن برای کاربران ظرف چند ثانیه قادر به سرویس دادن مجدد خواهد بود.

2-1- Data Failure :

مواردی که باعث از بین رفتن اطلاعات مربوط به کاربران می‌شوند متفاوت است و می‌توان علت آن را در Storage hardware   ،  Human error ،Corruption  وSite Failure  جست وجو کرد.

1-2-1- Storage Hardware:

 Automatic Storage Management که به اختصارASM  نامیده می‌شود، ازVolume Manager های قوی مربوط بهDatabase ORACLE 10g  است که بدون نیاز به نصب نرم‌افزار جدید و یا تهیه سخت افزاری خاص به صورت مستقیم باKernel Oracle  کار می‌کند. این‌Volume Manager امکان پخش کردن همه فایل ها به رویStorage های متفاوت و همچنین امکان(Stripe Aَnd Mirror Everything) SAME  که نوعیmirroring  است را نیز فراهم می‌آورد کهDBA  را قادر به مدیریتStorage  های پایگاه داده خود به صورت ساده می‌کند.

2-2-1- Human Error:

برای رفع مشکل کاربرانی که اطلاعات خود را به صورت ناگهانی و ناخواسته توسط خودشان از دست می‌دهند،ORACLE 10g  راه حلی را با نام تکنولوژی Flash Back ارایه کرده است. این تکنولوژی ازOracle 9i  وجود داشته است ولی در نسخه01g  امکانات بیشتری به آن اضافه شده است.

از جمله می‌توان به:

    Flashback ,Transaction Query,

   Flashback  Versions  Query

Flashback   Database,

اشاره کرد که بسته به حالت های مختلف حتی یک کاربر بدون مراجعه بهDBA  این امکان را برای خود فراهم می‌کند که اطلاعات از دست رفته خود را باز گرداند بدون اینکه نیاز به ایجاد وقفه در کار کاربران دیگر و همچنینDown  کردن پایگاه داده جهت برگرداندن نسخه پشتیبان باشد.

تکنولوژی که در Flashback  استفاده می‌شود، نوعی گرفتنContinuous Backup  یا Storage Snapshot توسط خودDatabase Oracle  است که باعث می‌شودRecovery  یک پایگاه داده01g  از ساعت ها و روزها به چند دقیقه تقلیل پیدا کند.

3-2-1- Data Corruption:

Data corruption زمانی به وجودمی‌آید که یک دستورI /O  از طرف پایگاه داده جهت دسترسی به یک رکورد داده می‌شود ولی آدرس مقصد برای دسترسی به اطلاعات که توسط سیستم عامل بهDatabase Oracle  داده می‌شود اشتباه استOracle Hardware Assisted Resilient Data (HARD)  برنامه‌ای است که قبل از رجوع به نقطه‌ای از هارد دیسک جهت بازیابی اطلاعات با الگوریتم خاص مسیرdata  ذخیره شده روی دیسک توسط پایگاه داده را ارزیابی می‌کند و از صحت مسیر اطمینان حاصل می‌کند تا از به وجودآمدن مشکل فوق جلوگیری کند.

4-2-1- Site Failures :

از جمله مشکلاتی که پایگاه داده را در مقیاسی بزرگ تر غیر قابل دسترسی می‌کند، می‌توان به بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل اشاره کرد که باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شوند که جهت رفع مشکلoracle  امکانData Guard  خود را به عنوان یک راه‌حل ارایه می‌دهد که در واقع نوعیStandby copy  از پایگاه داده می‌شود که این امکان را برایDatabase Administrator  فراهم می‌آورد که نسخه کپی را در مکانی خارج از سایت و پایگاه داده اصلی آن سوی دنیا پیاده‌سازی کند. در این روش کلیه تغییراتی که بر روی پایگاه داده اصلی انجام می‌شود ، یک نسخه از آن به رویStandby Database  کپی می‌شود، تا هنگام بروز مشکل برای پایگاه داده اصلی، پایگاه دادهStandby Database  جایگزین آن شود بدون کمترین مقدار در از دست دادن اطلاعات.

Pianned Down Time -2

تغییراتی که در جهت ارتقای سیستم ها و یا موارد عملیاتی مانند تهیه نسخه پشتیبان و مدیریت بهینه سیستم هستند، جز زمان های در دسترس نبودن پایگاه داده به صورت قابل پیش‌بینی به حساب می‌آیند. از جمله بهData Changes  وSystem Changes  می‌توان اشاره کرد که برای حالت Data Changes ‌می‌توان به امکاناتPARTITION TABLE  و ساختنINDEX  اشاره کرد که وجود این امکانات باعث افزایش مدیریت بهتر حافظه و بالا رفتن سرعت می‌شودSystem Changes . از موارد دیگری است که به عنوانPlanned Down Time  به حساب می‌آید. در این حالت پایگاه داده برای اضافه کردن و یا حذف کردن سخت‌افزار در دسترس نخواهد بود کهORACLE 10g  از امکاناتی به نامDynamic Resource Provisioning  استفاده می‌کند و عملیاتی از جمله اضافه کردن و یا کم کردن پردازشگر را بهSMP Server  فراهم می‌کند و یا اضافه کردن و یا کم کردنnode  به Real Application Cluster  و حذف و اضافه هارددیسک بدون ایجاد و اختلال در فعالیت پایگاه داده را انجام می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد